Preferintele imobiliare ale generatiei Y

Valorificam cu adevarat potentialul pe care Generatia Millennials il poate avea pe piata imobiliara?  

Generatia Millennials, cunoscuta ca si generatia Y, cuprinzand persoanele nascute intre 1980 si 2000, constituie cel mai numeros segment de cumparatori potentiali pe piata imobiliara. Millennials este generatia care cerceteaza temeinic ofertele din piata si analizeaza mult pana decid, de exemplu, chiar si asupra achizitiei unei perechi de jeans. Modul in care cerceteaza piata imobiliara si iau decizii privind achizitia unei locuinte nu difera cu absolut nimic. Un alt factor important de mentionat cand analizam modul in care generatia Y se raporteaza la piata imobiliara este scepticismul: aceasta este generatia care a fost martora unor situatii in care rude, prieteni sau cunostinte au avut de suferit semnificativ in timpul crizei imobiliare de acum 10 ani. In prezent, generatia Millennials este mult mai tentata sa se gandeasca de doua ori inainte de a cumpara o locuinta pentru ca au constientizat din plin consecintele pe care le poate avea luarea unei decizii gresite.

Sursele de informare si cercetare oferite in prezent de mediul online sunt utilizate din plin de generatia Y pentru a obtine toate informatiile necesare in cel mai scurt timp posibil. Sunt dispusi sa achite un avans mai mare, chiar daca acest lucru presupune ca nu vor mai dispune de resurse financiare suficiente dupa achizitie pentru alte imbunatatiri, de aceea isi indreapta prioritar atentia catre ofertele prezentand locuinte mobilate si utilate cat mai aproape de gustul lor si in care sa se poata muta cat mai repede.

Pentru a-si achizitiona o locuinta, pe care si-o pot permite cu multe eforturi, tinerii generatiei Y sunt gata sa sacrifice anumite atribute precum spatiu locuibil sau distanta pana la locul de munca, scoli sau magazine – insa compromisul pe care nu sunt pregatiti sa-l faca se refera la calitatea materialelor folosite in constructia sau amenajarea locuintei.

In topul preferintelor lor privind amenajarea se situeaza locuintele eficiente din punct de vedere energetic, avand planuri deschise, eventual o zona de office, o locatie buna si care sunt dotate cu bucatarii si bai amenajate modern.

Majoritatea prefera achizitia unei locuinte nou construita, chiar daca foarte putini o percep ca si locuinta pe termen lung, pentru a evita eventuale probleme cu mentenanta.  Daca ne referim la comportamentul de cumparare pe piata imobiliara, indiferent de varsta, o locuinta este schimbata cu o alta in medie la un interval de zece ani, in timp ce un tanar din generatia Y face acest lucru in medie la un interval de sase ani. Tocmai pentru ca orizontul lor de timp nu este foarte mare, eventualele lucrari de imbunatatiri nu fac parte din planurile lor viitoare.

 

Care sunt considerentele pentru care vanzatorii si dezvoltatorii imobiliari ar trebui sa acorde atentie maxima generatiei Millennials?

Generatia Millennials este generatia care poate avea cel mai mare impact asupra stadiului si directiei in care evolueaza piata imobiliara.

Potrivit datelor Eurostat din 2017, creste varsta la care tinerii romani parasesc locuinta parintilor. In Romania baietii pleaca la 30.3 ani iar fetele la 25.8 ani, valorile fiind printre cele ridicate in UE (suntem in medie pe locul 11 in UE28). Dupa ce se simt pregatiti sa paraseasca locuinta parinteasca si sa-si intemeieze o familie, tinerii acestei generatii abordeaza piata imobiliara avand anumite asteptari, preferinte si constrangeri care, in masura in care pot fi anticipate de catre dezvoltatorii imobiliari sau vanzatorii de locuinte, pot conduce la finalizarea cu succes a cat mai multor tranzactii imobiliare, si la un trend pozitiv al pietei imobiliare in ansamblul sau. Se poate afirma cu tarie ca este generatia care poate fi “motorul” ce poate conduce piata imobiliara catre un alt nivel. 

Datorita marimii considerabie a acestui segment, in jur de 3 milioane de persoane potrivit datelor Institutului National de Statistica, chiar si un procent mic de 10%, de exemplu, care opteaza pentru  achizitia unei locuinte in mediul urban, plaseaza generatia Y printre segmentele de piata cele mai  importante pentru dezvoltatorii imobiliari si vanzatorii de proprietati.

Generatia Y are o putere mare de cumparare in conditiile actuale ale pietei muncii si pietei imobiliare, cu toate acestea multi apeleaza si la sustinerea din partea parintilor pentru a finaliza o tranzactie, ceea ce implica o anumita dinamica in relatia cu membrii familiei din partea vanzatorului sau brokerului imobiliar. Tinerii generatiei sunt cei care realizeaza partea de cercetare online a ofertelor din piata, dar in momentul in care se prezinta la vizionari sau sunt aproape de momentul luarii unei decizii finale de achizitie, din ce in ce mai mult sunt implicati si parintii. In timp ce tanarul din generatia Millennnials este clientul final, o atentie deosebita trebuie acordata si includerii parintilor in procesul de achizitie, oferindu-le toate informatiile si prezentand toate optiunile intr-o maniera care sa raspunda nevoilor lor reale de informare. De exemplu, vizionarile pot fi organizate astfel incat locuinta sa fie prezentata de doua persoane, care sa insoteasca separat tinerii si parintii pe durata vizitei, intrucat acestia au de multe ori gusturi si idei diferite despre cum ar trebui sa fie locuinta ideala.

Care sunt atributele unei oferte imobiliare pentru a fi considerata atractiva de catre generatia Y

Este generatia care isi doreste in cea mai mare masura locuinte inteligente, sofisticate, care sa le permita sa fie conectati cu familia si prietenii.   Atitudinea lor fata de o proprietate care dispune de tehnologii inteligente si design integrat este cu mult mai puternica decat a generatiilor anterioare, plasandu-i intr-o pozitie de pionierat in adoptarea noilor tehnologii si stabilirea de noi standarde in modul in care sunt proiectate si amenajate locuintele oferite spre vanzare, care, alaturi de accentul care se pune asupra functionalitatii (si nu neaparat marimii) sunt factorii cei mai importanti cand analizeaza ofertele din piata imobiliara.

Tinerii generatiei Millennials nu se mai simt atrasi de modelul bucatariilor traditionale, preferand mai degraba un setting “casual” pozitionat intr-un spatiu deschis, in apropierea locului de luat masa, servind mai multor functiuni de care acestia se simt atrasi si care au legatura cu modurile in care prefera sa se relaxeze.

In ceea ce priveste spatiile exterioare ale locuintei, tendinta este de a mari spre exterior zona de locuit, pentru a se bucura de mai mult spatiu, dar si de natura sau o panorama incantatoare.

Pentru a valorifica potentialul enorm de cumparare pe care aceasta generatie il detine si a nu pierde nici o oportunitate in procesul vanzarii unei proprietati, voi prezenta in cele ce urmeaza cateva recomandari:

  • Pentru a ajunge la generatia Y, trebuie sa aveti o prezenta sustinuta in mediul online; pentru a complica si mai mult lucrurile, in cazul generatiei Y nu se mai pune problema de a satisface o nevoie, ci de a identifica o nevoie
  • Pregatiti locuinta temeinic, realizati toate lucrarile de reparatii si imbunatatiri inainte de listarea sa pe piata
  • Luati in calcul up-grade in cazul bucatarilor si bailor – sunt zonele care cantaresc cel mai mult in decizia de achizitie, dar pentru generatia Y au o importanta covarsitoare
  • Inserati cat mai multe atribute care vizeaza o eficienta crescuta din punct de vedere energetic
  • Inlocuiti electrocasnicele cu unele de ultima generatie
  • Utilizati cat mai multe caracteristici specifice locuintelor inteligente
  • Apelati la serviciile unui Profesionist in Home Staging – cu o investitie minima, veti sti cum sa va pregatiti si amenajati proprietatea in functie de profilul demografic al segmentului vizat de clienti, creand acel ambient de care clientii sa se simta atrasi si cu care sa se simta conectati emotional
  • Prezentati proprietatea in mediul online prin fotografii profesionale de impact – ele reprezinta “carligul” care pot atrage in mediul online un numar cat mai mare de cumparatori potentiali care decid sa vizioneze ulterior locuinta

 Concluzionand, este vital sa gasiti cele mai potrivite modalitati de promovare prin care informatia sa ajunga cat mai usor in atentia generatiei Y si sa evidentiati acele caracteristici si atribute ale proprietatii care sunt relevante pentru aceasta daca doriti sa capitalizati de pe urma potentialului urias oferit de acest segment de piata.

Va invit la standul STAGE 2 SELL din cadrul Targului National Imobiliar ce are loc in perioada 18-20 mai la Palatul Parlamentului, Sala Unirii sa aflati cum sa modificati proprietatea imobiliara pe care o aveti astfel incat sa o vindeti sau sa o inchiriati mai repede.

 

Veronica Sirbu, MBA

Certified Professional Home Stager & Redesigner, STAGE 2 SELL SRL

Membru: RESA® – Real Estate Staging Association, ASHSR - The American Society of Home Stagers and Redesigners, Stagers Connect, Home Staging Ressourc